Program - PŘIPRAVUJEME
Program konference Aktuální trendy v dopravním stavitelství, 11. 4. 2024
PŘEDSTAVENÍ PŘEDNÁŠEK - PŘIPRAVUJEME
Věda a výzkum na Katedře dopravního stavitelství
doc. Ing. Jan Petrů, Ph.D.
Přednáška se zaměřuje na popis činností katedry ve vědě, výzkumu a zejména výuce aktuálních trendů v oblasti dopravních staveb. Jedná se o činnosti od využití dronů až po aktuální požadavky na projektování staveb v BIM a zejména spolupráce s praxí.
Doc. Ing. Jan Petrů, Ph.D., je vedoucím Katedry dopravního stavitelství, Fakulty stavební, VŠB-TUO. Je autorizovaným inženýrem pro dopravní stavby, auditorem bezpečnosti pozemních komunikací a certifikovaným pilotem pro bezpilotní letadla. V oblasti dopravního stavitelství se věnuje především návrhu pozemních komunikací, křižovatek zejména turbo-okružních křižovatek, projektování v BIM atp.
Flexibilita dopravných modelov
Ing. Marek Drličiak, Ph.D.
Príspevok sa venuje ukážkam dopravných modelov, integrácii do strategického modelu a implementácii do modelu zóny, resp. použitiu pri tvorbe mikroskopických modelov. Katedra cestného a environmentálneho inžinierstva sa dlhodobo zameriava na dopravno-plánovaciu činnosť v rámci ktorej bolo vyhotovených viacero dopravných modelov s rôznou mierou detailu. K najvýznamnejším patrí dopravný model mesta Žilina a dopravný model Žilinského samosprávneho kraja.
Digitalizace ve stavbách dopravní infrastruktury
doc. Ing. Josef Žák, Ph.D.
Přednáška bude věnována použití digitalizace na stavbách dopravní infrastruktury. Uvedeny budou příklady využití digitalizace a BIM na stavbách v investičních nákladech přesahujících jednotky miliard Kč i na menších stavbách silnic II. a III. třídy. V přednášce bude zmíněno použití standardů SFDI.
Josef Žák vystudoval Fakultu stavební ČVUT v Praze a v roce 2022 se habilitoval v oboru teorie konstrukcí a materiálů. Digitalizaci se věnuje od roku 2011 jako softwarový konzultant. Má zkušenosti s normotvorbou, výstavbou a developmentem (kancelářské objekty, bytové domy, silniční i železniční stavby), a poradenstvím pro soukromý i veřejný sektor.
Drony v dopravním stavitelství
Jaroslav Řešátko
Přednáška se zaměřuje na využití dronů, na příkladu společnosti Strabag. Data sbíraná a využívaná při stavbě dálnice, již od svého začátku byla připravena pro práci s drony. Dle dat z 3D modelů byly naváděné stavební stroje. V další části přednášky je prezentován 3D model 40 ha kampusu Zemědělské univerzity, ukázka efektivity a přesnosti.
Jaroslav Řešátko se problematice dronů věnuje desítky let. Pan Řešátko je rovněž jednatelem společnosti DJI TELINK, která je výhradním dovozcem dronů DJI profesionální řady Enterprise a dále je členem AOBP (Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR) a předsedou sekce pro bezpilotní a robotické prostředky.
Recyklace asfaltových směsí - nutnost reality v ČR
Ing. Petr Mondschein, Ph.D.
Přednáška je zaměřena na možnosti využití R-materiálu v asfaltových směsích a na vývoj v této oblasti v posledních cca 5 letech. V posledních 30 letech nebyl v České republice otevřen nový lom, tlak na výrobu kameniva je v letních měsících v probíhající stavební sezóně enormní, proto jakékoliv zvýšení objemu recyklace přináší větší nezávislost zhotovitelům, tak snižuje spotřebu neobnovitelných zdrojů. Technologický rozvoj obaloven umožňuje vyrábět asfaltové směsi s 90 % až 100 % podílem R-materiálu.
Petr Mondschein je předsedou České silniční společnosti. Působí jako odborný asistent na katedře silničních staveb a taktéž jako vedoucí zkušební laboratoře Fakulty stavební ČVUT v Praze. V rámci své odborné působnosti se věnuje problematice asfaltových směsí, asfaltových pojiv a recyklovaných materiálů. Jeho činnost je spojena s tématy analýzy a zkoušení asfaltových směsí, recyklace v konstrukcích vozovek a technologie recyklace za studena, kvality a kontroly a navrhování vozovek. Je členem vědecké rady ASPK, redakční rady časopisu Silniční obzor.
Od prkna do virtuálního prostoru
Ing. Martina Papeschová
Příspěvek krátce shrnuje vývoj a přístup k projektování dopravních staveb v posledních 30 letech až po dnešní modelování ve 3D a BIM. Klade však důraz na skutečnost, že přes všechny technické vymoženosti je stále nejdůležitějším článkem celého procesu člověk.
Ing. Martina Papeschová, je výrobní ředitelka a členka Představenstva společnosti DOPRAVOPROJEKT Ostrava, a.s. Vystudovala VUT FAST Brno a jako autorizovaná osoba v oboru Mosty a inženýrské konstrukce se podílela na nemalém počtu dopravních staveb nejen v Ostravě a Moravskoslezském kraji. DOPRAVOPROJEKT Ostrava, a.s. je projekční, inženýrská a konzultační firma se specializací na výstavbu a rekonstrukce dálniční a silniční sítě, projektování dopravní sítě měst, řešení problematiky v oboru dopravního inženýrství a vodohospodářských staveb. Podílí se na zpracování pilotních projektů BIM ŘSD ČR i dalších subjektů.
Nástroje pro jednodušší proces navrhování liniových staveb
Ing. Michal Kostelecký
V prezentaci Vám budou představeny nástroje uceleného
řešení CGS Labs pro liniové stavby, které pomáhají projektantovi při definování
a editaci příčných řezů do nejmenšího detailu, promítání objektů mezi situačním
výkresem, podélným profilem a příčnými řezy a přechod z 2D návrhu k 3D a BIM
modelu.
Ing. Michal Kostelecký se více jak 10 let věnoval práci technického specialisty projekčních sw a BIM řešení pro projekci liniových staveb, spolupracoval a stále se aktivně věnuje vývojovým a lokalizačním procesům na podporu projektování pomocí CAD pro ČR a SR, a je spoluzakladatelem projekčně – inženýrské a konzultační společnosti. V současné době působí ve společnosti CGS Labs s.r.o. na pozici regionálního manažera, se kterou započal spolupráci již v roce 2014. Společnost CGS Labs je předním vývojářem projekčních sw liniových staveb s více jak 30letou historií se zaměřením na pozemní komunikace, kolejové tratě, vodohospodářské stavby a elektrická vedení a vývoj pokročilých meteorologických informačních systémů pro podporu údržbu dopravní infrastruktury.
Praktické zkušenosti s návrhem pozemních komunikací od 2D až po BIM
Ing. Martin Zikmund
Přednáška se věnuje praktickým ukázkám projektové dokumentace, která je tvořena standardním způsobem přes všechny stupně projektové dokumentace v porovnání s požadavky na tvorbu dokumentace odpovídající rozsahu pro BIM model. V přednášce budou prezentovány konkrétní případy složitosti tvorby 3D modelu silnice, chodníků, sjezdů a mostních objektů.
Ing. Martin Zikmund je projektant silničních staveb a certifikovaný pilot pro bezpilotní letadla, který úzce spolupracuje se společností ROAD-TRAFFIC, s.r.o. Vystudoval obor Dopravní stavby na VŠB-TUO. Ve sféře dopravních staveb se věnuje technickým studiím, návrhu přeložek a rekonstrukcí silnic a dopravním napojením nově vznikajících rezidenčních čtvrtí a průmyslových areálech. V oblasti leteckých prací má zkušenosti s fotogrammetrií a tvorbou podkladů pro vizualizace.
Porovnání denních a nočních bezpečnostních inspekcí z hlediska orientace v dopravním prostoru
doc. Ing. Josef Kocourek, Ph.D.
V zájmu bezpečnosti silniční dopravy je žádoucí kombinovat veškeré nástroje pro hodnocení dopravy a bezpečnosti silničního provozu, a to jak proaktivní, tak i reaktivní. V případě bezpečnostních inspekcí PK (proaktivní nástroj) je potřebné realizovat prohlídky jak ve dne, tak i v noci (noční dopravní prostor je významně rozdílný – řidič vnímá jen cca 40 % prostoru oproti 100 % ve dne). Cílem příspěvku je upozornit zejména na to, jaké deficity lze identifikovat v rámci denní a jaké v rámci noční bezpečnostní inspekce PK
Doc. Ing. Josef Kocourek, Ph.D. vystudoval obor Dopravní systémy a technika na ČVUT v Praze, Fakultě dopravní, a od roku 2004 pracuje na téže škole na Ústavu dopravních systémů. V roce 2006 získal oprávnění v oboru auditor bezpečnosti pozemních komunikací a v rámci své činnosti se zabývá analýzou dopravních konfliktů v dopravě.
Dopravní digitální dvojče Evropská
Ing. Roman Dostál
V rámci příspěvku
bude vysvětlen pojem digitální dvojče a uveden příklad v rámci realizace
projektu Dopravní digitální dvojče Evropská. Cílem projektu je efektivnější
využívání multimodálních dopravních informací pro účely ověřování návrhů a
nových technologií. Bude vytvořen digitální model reálného dopravního prostředí
s využitím aktuálních dopravních dat. Zároveň bude vytvořen nový soubor metod a
algoritmů pro automatizované předzpracování a fúzi naměřených dopravních dat a
dat internetu věcí a budou zavedeny nové postupy pro průběžnou kalibraci
simulačních modelů. Výsledek bude demonstrován na příkladu Evropské ulice v
Praze. Výsledný simulačně-modelový rámec bude také základem pro budoucí vývoj
nových služeb a algoritmů. Řešitelé budou moci zjistit dopady např. na
plynulost dopravy nebo životní prostředí ještě před vlastní realizací.
Roman Dostál se profesně věnuje dopravě z pohledu analýzy dat, dopravního modelování a koncepční a strategické činnosti. Obecně je jeho expertní oblastí doprava jako systémová věda. Mezi další konkrétní činnosti patří také bezpečnostní audity a inspekce – pan Dostál je držitelem certifikátu Auditora bezpečnosti pozemních komunikací, dále již zmíněná datová analýza a s tím související sběr a vyhodnocování dopravních dat. S tématikou dopravního modelování (kromě tvorby mikroskopických a makroskopických) dopravních modelů patří také výzkum na téma dopravních digitálních dvojčat. Modelování, resp. optimalizaci čtyřfázové prognózy dopravy se pak pan Dostál věnuje v rámci své disertační práce. Pan Dostál je také členem Světové silniční asociace – PIARC.
Tvorba digitálního informačního modelu skutečného provedení opravné práce na železnici
Ing. Michal Šobr
V rámci příspěvku bude představena tvorba digitálního informačního modelu ve stupni DSPS pro provedené opravné práce na železničním svršku a sběr prostorových dat – mračna bodů. Tvorba zjednodušené projektové dokumentace a na ní navazující digitální informační model vytvořený v souladu s datovým standardem SFDI. V rámci prezentace budou představena úskalí aplikace datového standardu pro stavbu a opravné práce. V rámci tvorby modelu byl aplikovaný schválený BEP a bylo použito CDE, jejichž zhodnocení bude také předmětem příspěvku.
Michal Šobr necelých 9 let pracoval jako projektant kolejových staveb ve firmě PRODIN a.s. V současné době působí v téže firmě na pozici BIM manažera. Od začátku svého působení v projekční praxi se aktivně zapojoval ve vnitropodnikové lokalizaci nástroje Autodesk Civil3D a to zejména pro oblast projektování železnic. Přibližně od roku 2017 se aktivně podílí na lokalizaci aplikačního balíku CGS Civil Solution a to zejména v oblasti železničních staveb. V současné době Michal Šobr působí také jako akademický pracovník na katedře dopravních staveb Fakulty stavební, VŠB-TUO, kde se specializuje na výuku předmětů s tématikou železnic.
Projektová příprava vysokorychlostních tratí do Ostravy
Ing. Tomáš Malý
Projektová příprava vysokorychlostní trati do Ostravy Příprava vysokorychlostních tratí v ČR se naplno rozjela a projektantům přináší nové výzvy. Přednáška posluchačům přiblíží zkušenosti s přípravou VRT Moravská brána II. Mimo samotný projekt VRT se zaměří také na aktuální trendy a inovativní metody v projektové přípravě staveb.
Ing. Tomáš Malý je projektant ve společnosti MORAVIA CONSULT Olomouc a. s. a částečně také vyučující na katedře Dopravního stavitelství stavební fakulty VŠB-TUO. Vystudoval obor Konstrukce a Dopravní stavby na VUT v Brně, kde také krátce studoval doktorské studium a získal zkušenosti s výukou železničních předmětů.
Parametry páteřových tras pro přepravu nadměrných
a nadrozměrných nákladů
doc. Ing. Jan Petrů, Ph.D.
Přednáška se zaměřuje na výstupy projektu TA ČR ZÉTA "Stanovení parametrů páteřových tras nadměrných a nadrozměrných nákladů", kde byla vytvořená Technická doporučení obsahující návrhové parametry pozemních komunikací na páteřových trasách, Mapa páteřových tras pro přepravu nákladů, vzorové listy detailů a křižovatek, včetně modelů vozidel pro softwarové ověření vlečných křivek.
Doc. Ing. Jan Petrů, Ph.D., je vedoucím Katedry dopravního stavitelství. Je autorizovaným inženýrem pro dopravní stavby, auditorem bezpečnosti pozemních komunikací a certifikovaným pilotem pro bezpilotní letadla. V oblasti dopravního stavitelství se věnuje především návrhu pozemních komunikací, křižovatek zejména turbo-okružních křižovatek, projektování v BIM atp.